KYLMÄ, KYLMEMPI, KYLMIN #muutto #ruosengineering

Olut on parhaimmillaan nautittuna oikeassa lämpötilassa, mutta jo sen valmistusvaiheessa on lämpötilan hallinnalla iso merkitys lopputulokseen. Seuraavassa kerrotaan lisää, miten olut jatkossa tulee jäähtymään Ruosniemen uudella panimolla.

Kylmäkone

Uudelle panimolle hankittiin uudenaikainen integroitu jäähdytyskone. Oheinen rakkine pitää sisällään 200 litran vesialtaan, pumpun ja kylmäkoneen. Toimittajan mukaan Kreyer-merkkinen laite löytyy myös monesta muustakin suomalaisesta panimosta. Vaikka kokonaisjäähdytysteho valittiin rekisterin alapäästä, on saksalainen insinööri mitoittanut laitteeseen ylisuuren pumpun meidän tarpeisiimme nähden. Putkisto pitää siis suunnitella niin, että paine ja virtaus ovat oikealla tasolla jokaisen yksittäisen käymistankin kohdalla. Laite puhaltaa lämpimän ilman suoraan panimotilaan, joka kesällä todennäköisesti saa pienpanijan kainalot hikoamaan pelkästä näystä. Edessä lieneekin lämmön puhaltaminen ulkoilmoihin jo lähitulevaisuudessa.

Putkisto

#Ruosengineering- osastossa tehtiin aiemmin keväällä vartin fläppitaulutuokio, jossa suunniteltiin jäähdytysputkisto. Suurin osa jäähdytykseen käytettävästä liuoksesta kiertää runkoputkessa, josta kukin tankki ottaa tarvitsemansa määrän jäähdytystä. Runkoputkesta tuli lopulta peräti kahden tuuman paksuinen pötkö, josta yksittäisille tankeille pienemmillä pilleillä. Runkoputken loppupäähän sijoitettiin kiinalaiset tankit, koska siellä paine on alhaisin. Tämä järjestely koettiin tarpeelliseksi, koska aikoinaan Kiinasta tilattujen tankkien jäähdytyspuolen paineenkestävyydestä ei ollut kovin vakuuttavaa tietoa. Uusien tankkien jäähdytysmantteli on testattu 2,5:een baariin ja bulgarialaisten tankkien jopa kolmeen baariin saakka. Näiden osalta ei siis huolta, että järjestelmän pumppu tuottaisin liian kovan paineen jäähdytyspuolelle. Mutta kaikesta huolimatta laitteeseen asennettiin varoventtiili, joka poikkeustilanteissa ei anna paineen nousta säädetyn paineen yli.

Säätö

Jäähdytyskoneessa saadaan säädettyä lähtevän jäähdytysnesteen lämpötila koneelta, sen omia säätöpiirejä käyttäen. Koneen jälkeen on takaiskuventtiili, joka estää putkistosta liuoksen virtaamisen takaisin altaaseen ylivuodon estäen. Päätettiin myös tehdä ns. hullun kierto heti alkuun, jolla osa pumpun virtauksesta saadaan palautettua takaisin altaaseen (ks. kohta 1). Lämpömittarit asennettiin lähtöön ja paluuseen ja linjasäätöventtiilin tankeille. Käymistankkien lämpötilasäädöt vietiin kaikki samaan paikkaan seinälle aiemman sekasotkun sijaan. Jo kelpaa oluenpanijan havainnoida kustakin tankista, miten olut valmistuu.

Insinöörien panemaa,

Juho-Matti Karpale
Ruosniemi Brewery